Llorenç Antich Fiol  |    |  BIOGRAFIES  | TEMA:    ALGAIDA  | REPUBLICANISME |

 

Ofici: ferrer. Càrrec: regidor. Ideologia: Esquerra Republicana. Li deien En Mora i era un dels homes de criteri més mesurat de l'esquerra algaidina. Quan s'assabentà de l'alçament militar, va amagar-se a la seva pròpia casa, convençut que la revolta seria fàcilment apaivagada. De tota manera el seu refugi no era massa segur ni podia ser definitiu, tampoc. Era dins l'excusat que tenien en el terrat i prest o tard el trobarien. No esperava la mort En Llorenç Mora. Amb la porta barada, es movia neguitós per dins la casa. Finalment decidí entregar-se. No temia massa per la seva sort, però així mateix es malfiava una mica, sobretot si era cert el que contaven sobre les morts de les carreteres. Demanà a un veí seu, l'amo En Melcion, Guàrdia Civil casualment a Mallorca, que l'acompanyàs a l'Ajuntament. No hi havia motiu de temença. No passaria res. El vespre l'esposa va portar-li una flassada i el sopar. Eren nou els homes asseguts a la Casa de la Vila. No passaria res. Així i tot l'esposa es malfiava i sobre les dotze de la nit les seves sospites es confirmaven. Un camió passava per sota la finestra amb la càrrega d'homes. A partir de llavors no dubtà de la seva mort. L'endemà de matí es presentà a casa d'un dels caps de Falange, parent seu, i li va demanar per Llorenç. On se n'han duit En Llorenç? Digues, on se n'han duit En Llorenç? Digues-m'ho o en faré una de grossa. La seva esposa contestà per sobre l'espatlla d'ell: Idò alerta amb el que fas, que allà on l'han duit també t'hi poden dur a tu. En Llorenç Antich l'afusellaren a Son Coletes i el seu cos, encara viu, va cremar-se sobre els batzers, encesos per fondre els cadàvers. Un testimoni del fet, ho conta així: Els cremaren de viu en viu i pegaven uns bots grossos. Unes bones revinglades. Era la nit del setze al desset d'agost de l'any trenta-sis.

 

Llorenç Capellà

Diccionari Vermell

pàg. 27 - 28

 

Isabel Antich. ´No te exaltes porque a lo mejor te llevamos al mismo sitio

 

MARIA LÓPEZ. PALMA. "Vinieron a buscar a mi padre a casa y mi madre le obligó a esconderse. Estuvo un tiempo oculto en Palma en casa de unas primas suyas, pero volvió a Algaida. En agosto del 36 comenzaron las detenciones. Él decidió entregarse porque no había hecho nada. Consultó a un vecino guardia civil y éste se ofreció a acompañarle. Me los encontré en la calle: ´Voy a Palma a comprarte un vestido nuevo´, me dijo. Es la última imagen que tengo de mi padre". Han pasado siete décadas. Isabel era una niña de cinco años cuando asesinaron a su padre. Llorenç Antich era herrero y regidor por Esquerra Republicana. Isabel cuenta que ese mes de agosto se realizaron muchas detenciones en Algaida.


Además de su padre, su único hermano, Francisco Antich, el alcalde del pueblo... "Lo llevaron al Ayuntamiento. Comenzaron a nombrar a una serie de gente y aquí hay un poco de confusión. Parece ser que mi padre no estaba en esa lista y que el jefe (no sé si era el cabo) de la Guardia Civil dijo que sí: "Llorenç Mora tiene que ir en el grupo". Ese conjunto de personas fueron asesinadas. Aunque la madre de Isabel confió en la veracidad de esta versión, lo cierto es que ella cree que las cosas pasaron de otra manera y que alguien lo denunció por envidias.


"Esa misma noche, mi madre se asomó porque oyó pasar un coche y pudo ver a mi padre. Se los llevaron a Manacor. Los habían atado y les dispararon en las piernas. Había un montón de leña, los colocaron allí, les rociaron gasolina y los quemaron vivos". Al día siguiente, la madre de Isabel acudió al nuevo alcalde para interesarse por la suerte de su marido: "Le llamaban Mena de malnom, y era primo de mi madre. Ella no tenía miedo, le exigió saber dónde estaba su marido porque sino haría algo gordo". La escena se desarrolló en un café propiedad del alcalde. La mujer de éste le espetó: "No te exaltes tanto porque a lo mejor te llevaremos al mismo sitio que a Llorenç". Madre e hija dejaron Algaida en 1940. Nunca tuvieron una notificación oficial del asesinato. Sólo un acta del Ayuntamiento, con fecha de 29 de agosto del ´36, reseña que murió por causas desconocidas. "Yo siempre la veía llorando, aunque conmigo casi no habló de estas cosas. Sin embargo, sí que lo hizo mucho con mis hijas, y ellas se han involucrado mucho en esta historia". Isabel creció sin hablar apenas de la muerte de su padre pero apunta: "No lo hemos olvidado, es como si hubiera ocurrido ayer"
.

 

Diario de Mallorca

24/12/2006

fideus/