La batllessa Calvo i el tinent de batlle
Grosske s’han reunit amb l’Associació per a la Recuperació de
la Memòria Històrica, amb l’objectiu de col·laborar en la
liquidació dels últims símbols feixistes de Palma. Imagino que
no hi haurà cap impediment per a la substitució immediata de
les làpides dels carrers ni, fins i tot, per a desmuntar la
Creu dels Caídos de davant la Seu. El problema més espinós el
planteja el monòlit de la Feixina, aixecat en memòria de la
tripulació del creuer Baleares. No pel seu simbolisme, sinó
perquè és una obra monumental i sòlida que no s’enderroca en
dos dies. Això vol dir que el Partit Popular disposaria de tot
el temps del món per elevar el to de la crispació política i
per aconseguir que el monument enverinés el dia a dia —no
tenen altra cosa a fer; que netegin els carrers; quina manera
de tirar els diners; etcètera— entre uns sectors de la
ciutadania que se’n fan set trons, de la història. Si tenim en
compte aquestes reaccions, la solució que plantegen
l’Ajuntament i l’Associació sembla correcta. Se suprimeix la
llegenda clarament partidista i apologètica del monòlit, i
d’aquí uns mesos, potser sense fer gaire renou, s’hi col·loca
una làpida que enalteixi els valors democràtics. Segons va
informar DdB, l’acord entre ambdues parts pot ésser, damunt
per damunt, aquest. Naturalment, hi discrepo. La història de
la Guerra Civil ja ha estat massa manipulada, no admet més
maquillatges. D’altra banda, hi ha factors d’índole ben
diversa que incideixen en l’error que suposaria fer de la
Feixina un indret per a tothom. L’estètic és un d’ells, atès
que el monòlit respon al perfil de l’arquitectura feixista. I
l’ètic, un altre. Tant Ortells, que va esculpir el mariner que
cau abatut, com els arquitectes Roca —Francesc Roca Simó i
Antoni Roca Cabanellas, pare i fill—, estaven compromesos amb
el franquisme fins al moll dels ossos, de manera que si
convertíssim la seva obra en un recordatori dels valors
democràtics, manipularíem grollerament la seva intencionalitat
ideològica. I no tenim cap dret a fer-ho. Però continuo amb
les meves argumentacions. Potser cal recordar que el Baleares
va ésser una arma de mort i que el fet que, en el moment
d’anar-se a fons, hi anessin embarcats alguns infants
mallorquins no ens ha de servir d’excusa per a justificar el
monòlit. El Baleares representa molt més que el taüt d’aquests
adolescents. Recordem que l’acció de guerra més rellevant del
Baleares va ésser el bombardeig de Màlaga, l’hivern del trenta-set.
I cal qualificar-la de criminal. En cas que la senyora Calvo
qüestioni la meva imparcialitat, pot sortir de dubtes
ràpidament. Si telefona a la cap de l’oposició a l’Ajuntament
de Màlaga, que és socialista, i li comunica que no sap si
enderrocar o no un monument al Baleares, en dos segons tindrà
una resposta convincent. El Baleares, a Màlaga, significa
agressió, mort, enviliment. L’hivern del trenta-set, el
Velasco, el Canarias i el Baleares, dispararen a mansalva
contra la població civil que abandonava la ciutat tot cercant
refugi a Almeria. Ho feren de manera deliberada, i amb un grau
d’encert absolut atès que disparaven els canons a dos-cents
metres de l’objectiu. Els detalls de la mortaldat que causaren
les bombes fan esgarrifança, i suposen una de les pàgines de
més impacte de la literatura bèl·lica. Tots aquests motius
m’obliguen a fer pública la meva disconformitat amb l’acord de
fer, de la Feixina, un espai de reconciliació. No és possible.
L’oli no lliga amb l’aigua, això és tot. A més a més, hi ha un
altre factor determinant, el definitiu, que ara mateix exposo.
Fa quaranta anys, que és l’època prehistòrica en què recollia
material per escriure Diccionari Vermell, vaig tenir
l’oportunitat de conèixer infinitat de persones que havien
sobreviscut a la repressió. Eren republicanes, socialistes,
comunistes, anarquistes. Parlo de gent noble que havia patit
presó i que li havia vingut d’un pèl no perdre la vida. Era
gent amb memòria. Gent que havia conegut i tractat el miler de
víctimes del feixisme. Doncs bé, vaig tenir el privilegi
d’escoltar-los. Sé, per tant, com pensaven. Ni els més
moderats —i gairebé moderats ho eren tots— confonien moderació
amb dignitat. Mai de mai no haurien consentit que el record
dels que moriren per les llibertats i tot allò de bell i
decent que simbolitzava la República anés a parar a la Feixina.
I no els podem trair, encara que sigui de manera involuntària
o amb la més bona de les intencions. Voldria que tant Cort com
l’Associació ho tinguessin en compte abans de prendre una
decisió que serà tan còmoda com vulgueu —i fins i tot
políticament hàbil—, però que des del punt de vista humà i
ideològic és gairebé inadmissible.
Llorenç Capellà. Escriptor.